15-timmarsregeln måste bort – även i Hallsberg
Jag har läst en debattartikel i NA av Christopher Hedbom Rydaeus och Sara Dicksen, båda moderater i Örebro.
De vill avskaffa 15-timmarsregeln i förskolan. Ge fler barn rätt att vara där 40 timmar i veckan, oavsett om föräldrarna är föräldralediga eller arbetssökande.
Jag står bakom dem fullt ut.
Och jag tycker vi ska göra precis samma sak i Hallsberg.
För det är inte bara Örebro som har den här regeln. Den finns hos oss också. Slå upp Hallsbergs kommuns riktlinjer för förskola, så står det svart på vitt.
Är du föräldraledig med ett yngre syskon? Då får ditt äldre barn vara på förskolan 15 timmar i veckan, mellan klockan 08 och 14. Vid syskonets födelse får man behålla ordinarie tid i två veckor. Sen är det 15 timmar som gäller.
Två veckor.
Det är vad vår kommun ger en familj för att landa i den nya vardagen med ett nyfött barn.
Det här är en fråga om barnen, inte om föräldrarnas bekvämlighet
Jag har flera personer i min närhet som är där just nu, inom kort även jag själv. Föräldralediga med ett nyfött barn och ett äldre syskon hemma på deltid.
Och det fungerar inte.
Det är inte så att man sitter och dricker kaffe på sofflocket. Det är två barn med helt olika behov. Den nyfödda behöver lugn, närhet och sömn. Det äldre barnet behöver lek, stimulans och en närvarande förälder. Och föräldern som är hemma ska räcka till för båda, hela tiden.
Resultatet?
Den lilla får inte den ro hen behöver. Det äldre barnet får en stressad förälder istället för förskolans pedagoger och kompisar. Det är inte schyst. Framför allt inte mot barnen.
Förskolan är till för barnen
Hela tankegången bakom 15-timmarsregeln är fel.
Den utgår från föräldrarnas sysselsättning – om mamma eller pappa har ett jobb att gå till. Inte från barnets behov av kontinuitet, trygghet, kompisar och utveckling.
Ett barn som är tryggt på sin förskola ska inte plötsligt få sin vardag halverad bara för att ett syskon föds. Eller för att en förälder förlorar jobbet. Förskolan är till för barnen. Punkt.
Min linje: valfrihet även för småbarnsfamiljer
För oss Moderater är en av de viktigaste frågorna frihet, alltså individens möjlighet att själv bestämma.
Familjer ska få välja själva hur mycket tid deras barn ska vara på förskolan – inte tvingas in i en fyrkantig regel som bestämmer åt dem.
Den som vill ha sitt äldre barn hemma mer under föräldraledigheten ska få göra det. Helt OK.
Men den som behöver eller vill att barnet ska vara kvar på sin förskola i full tid – ska få göra det också.
Det är så valfrihet fungerar.
Det här driver jag
Det här är inte en av Moderaterna Hallsbergs officiella valfrågor. Det är min fråga. Jag driver den.
Att avskaffa 15-timmarsregeln i Hallsberg kommer kosta pengar. Det ska jag inte sticka under stol med. Men barnkullarna minskar och kapaciteten finns redan på många av våra förskolor.
Och som Christopher och Sara skriver i sin artikel: att inte göra något kostar också – i sämre integration, stressade familjer och barn som inte får den start de förtjänar. Jag tycker valet är ganska enkelt.
Stel regel som utgår från fel sak = bort. Valfrihet för familjerna = in. Barnen i centrum = alltid.